• شرح وظایف اداره کل منابع انسانی شهرداری مشهد مقدس

       اداره کل منابع انسانی موظف به انجام کلیه امور مربوط به تامین ، بهسازی ، نگهداشت ، بکارگیری و توسعه نیروی انسانی تحت پوشش شهرداری مشهد مقدس می باشد .
      این اداره کل ماموریت خود را با مرکزیت دادن به مشتریان ( کارکنان شهرداری مشهد مقدس ) به عنوان محور ارائه خدمات و با تکیه بر تعهد مداری و بهره گیری از شایستگی های کارکنان ، تعهدات خود را بر پایه اصول علمی و با مشارکت کارکنان به طور اثر بخش و کارا به انجام خواهد رسانید .


      الف ) حوزه بهسازی منابع انسانی:
      1- اقدام در زمینه تدوین وتنظیم سیاست ها ، برنامه های راهبردی کوتاه ، میان و بلند مدت و اهداف کلان برنامه ای و نحوه اجرای برنامه ها در حوزه امور محوله متناسب با استراتژی های کلان و انتظارات سازمان و تعیین اولویت در هر مورد .
      2- هماهنگی و هدایت مجموعه دررابطه با تهیه و صدور بخشنامه ودستورالعمل های اجرایی لازم به منظور اعمال هماهنگی و وحدت رویه در اجرای قوانین و مقررات و پیشنهاد اصلاح قوانین به مراجع ذیصلاح در زمینه مدیریت منابع انسانی .
      3- برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم به منظور اصلاح فرهنگ و رفتار سازمانی براساس الگوهای مصوب .
      4- بررسی پیش نویس قوانین و مقررات استخدامی و اظهار نظر در مورد نحوه اجرای قوانین مورد عمل .
      5- ارائه راهکارها ، طرح های کاربردی و تدوین معیارهایی در خصوص نحوه تامین، توزیع ، نگهداشت وارتقاء نیروی انسانی
      6- نظارت بر حسن اجرای امور (‌مرتبط با مدیریت منابع انسانی ) در سایر واحدهای زیر مجموعه و ارائه پیشنهاد به واحدها .
      7- مطالعه و بررسی ،‌ارائه و اجرای طرح ها و برنامه های رفاهی و ارزشیابی عملکرد کارکنان ، کنترل سازمانی و همچنین بهداشت وایمنی محیط کار و چگونگی خروج از خدمت (رها سازی)و سایر امور مرتبط با برنامه ریزی نیروی انسانی .
      8- بررسی واظهار نظر پیرامون نظام های نوین مدیریت منابع انسانی و همکاری برای استقرار در سازمان متبوع و واحدهای تابعه.
      9- برنامه ریزی و جهت دهی به فعالیت مستمر در زمینه اصلاح روش ها ،‌رویه ها و فرایندهای موجود با مشارکت متصدیان امور.
      10- ارائه الگوهای ویژه ارتباطات سازمانی و تلاش در جهت برقراری ارتباط منطقی با کارکنان و شناسایی به موقع نیازهای ایشان و مرتفع نمودن آن .
      11- هدف گذاری ، رهبری و هدایت ، توسعه و ارزشیابی عملکرد گروههای کارشناسی در راستای تحقق اهداف سازمان متبوع .
      12- تهیه و انتشار اطلاعات و دستاوردهای حاصله درمورد وضعیت منابع انسانی شهرداری و فعالیتهای انجام یافته در این زمینه.
      13- سیاستگزاری و برنامه ریزی در خصوص تعیین اولویتها و نحوه توزیع منابع در اختیار بین واحدها و دستگاههای وابسته و تابعه.
      14- تلاش و ایجاد زمینه های لازم در جهت جذب ، نگهداری و ارتقاء نیروی انسانی کارآمد برای کلیه واحدهای ستادی و اجرایی.
      15- ایجاد زمینه به منظور برگزاری سمینارها ، هما یشها و کارگاههای آموزشی در رابطه با مدیریت نیروی انسانی .

      ب ) حوزه تامین منابع انسانی :
      1- تعیین اولویت های پژوهشی و مطالعاتی در زمینه مدیریت تامین منابع انسانی و جهت دهی به مطالعات مذکور .
      2- نظارت و هدایت اجرای طرحها و پروژه های محوله مرتبط با وظایف شغلی ( موضوع مدیریت تامین منابع انسانی ) .
      3- هدایت مطالعات و طرح های کاربردی مرتبط با نیاز سنجی ، برنامه ریزی ، تامین و تعدیل نیروی انسانی ( ثابت و موقت ) .
      4- طبقه بندی و شکل دهی نیازهای انسانی سازمان متبوع در قالب طراحی مشاغل و تشکیلات تفصیلی ( پست های سازمانی ).
      5- اقدام و پیگیری در زمینه اخذ مجوز استخدامی سازمان متبوع وتسهیم بین واحدهای تابعه طبق شاخص های مطروحه .
      6- تعیین سهم نیروی واحدها به تناسب میزان تقاضای نیرو ، تعداد نیروی در اختیار و میزان برخورداری واحد مربوطه .
      7- تشکیل جلسات گروهی حل مسئله با شرکت افراد صاحبنظر و جمع بندی موارد جهت حل مشکلات تامین نیروی انسانی .
      8- هدایت برنامه جذب و تنظیم ذخیره نیروی انسانی سازمان متبوع ( تعیین نیاز وسهمیه واحدها ، استخدام ، قراردادهای کارشناسی ، نقل و انتقال و ماموریت ها ، جابجایی بین واحدها ، تعدیل و خروج از خدمت و صدور و تائید احکام مربوطه ) .
      9- همکاری در طرحهای برآورد عمومی نیروی مورد نیاز براساس دورنمای آتی فعالیت ، توسعه و یا تحدید سازمان .
      10- منعکس نمودن نیازهای سازمان متبوع در قالب پیشنهاد تشکیلات تفصیلی از نظرکیفی ( عناوین مشاغل ) و کمی ( تعداد پست های سازمانی ) واحدهای ارائه خدمت .
      11- جمع بندی و گرد آوری نیازهای اختصاصی نیروی انسانی مجموعه سازمان متبوع ( بتفکیک هرعنوان شغلی ) و تعیین اولویتهای نیروی انسانی درمقاطع زمانی مشخص .
      12- تعیین استراتژی های جذب نیرو و انواع ارتباطات استخدامی برحسب نوع و ماهیت مشاغل ، کیفیت منابع در دسترس و اولویتها ( نیروهای ثابت ،قراردادی و خرید خدمت ، پیمانی و ….. )
      13- برنامه ریزی و انجام امور کارشناسی درزمینه تعیین ضوابط و چارچوبهای انتخاب و به گزینی نیروی انسانی .
      14- پیش بینی اقدامات و سازماندهی منابع لازم جهت تحقق موارد فوق و پیگیری فراهم نمودن آنها.
      15- ارائه پیشنهاد و تدوین پیش نویس قوانین و مقررات و راه کارهای مربوط به تامین ، جذب و روش های استخدام نیروی انسانی و ارسال آن به مراجع قانونی ذیربط و پیگیری موارد تا مرحله تصویب .
      16- هماهنگی و انجام اقدامات لازم در خصوص اخذ مجوزهای استخدامی از مراجع ذیربط .
      17- تعیین سهمیه مجوز استخدام با توجه به وضعیت نیروی انسانی و مقادیر شاخص های مرتبط در هریک از واحدهای تابعه .
      18- نظارت بر عملکرد واحدهای تابعه درمورد نحوه جذب ، تامین ، توزیع و سازماندهی منابع انسانی و تحقق شاخص های هدف ومقرر در برنامه های توسعه و سیاستهای مندرج در برنامه های تحول اداری .
      19- تهیه و تدوین دستورالعمل و آئین نامه های اجرایی جهت بهبود نظام های مدیریت تامین و توزیع منابع انسانی بخش .
      20- مطالعه قوانین و مقررات و شناسایی محدودیت ها و مشکلات مربوطه و تنظیم پیش نویس اصلاحی جهت ارسال به مراجع ذیربط قانونی در حیطه وظایفه محوله شغلی .
      21- پاسخگویی درمورد استعلامات واصله و ابهامات ذینفعان در زمینه قوانین و مقررات ، بخشنامه های صادره و طرحهای محوله و تهیه دستورالعمل های اجرایی مورد لزوم .
      22- فعالیت و تلاش مستمر در جهت بهینه سازی امور و استقرار روش ها و فرایند های مطلوب انجام کار در حوز فعالیت محوله.
      23- شرکت در جلسات کارشناسی و استفاده از پینشهادات گروه های صاحبنظر و متخصصین درزمینه اجرای امور محوله.
      24- مشارکت در تهیه و تنظیم برنامه عملیاتی زمان بندی شده و گزارشات ادواری عملکرد واحد مربوطه.

      ج) حوزه بکارگیری منابع انسانی :
      1- تعیین اولویت های پژوهشی و مطالعاتی در زمینه مدیریت بکارگیری منابع انسانی و جهت دهی به مطالعات مذکور .
      2- نظارت و هدایت اجرای طرحها و پروژه های محوله مرتبط با وظایف شغلی ( موضوع مدیریت بکارگیری منابع انسانی ) .
      3- بررسی مشکلات و محدودیت های قانونی و ارائه پیش نویس اصلاحیه قوانین حاکم برتعهدات نیروی انسانی .
      4- تعیین شاخص های مربوط برای نظارت بر بکارگیری نیروهای متعهد.
      5- تهیه و تدوین دستورالعمل و آئین نامه های اجرایی جهت بهبود نظام های مدیریت بکارگیری منابع انسانی بخش.
      6- بررسی گزارشات فرایند نظارت عملکرد واحدها.
      7- تشکیل کمیته های قانونی و جمع بندی تصمیمات متخذه ( نقل و انتقال و ….)
      8- انجام تحقیق و مطالعه در خصوص برآورد میزان کاهش نیروی انسانی در مقاطع زمانی حال و آینده .
      9- شناسایی و ارائه طرحهای کاربردی و تدوین دستورالعمل درزمینه ساماندهی ، جابجایی و ضوابط نقل وانتقالات نیرو .
      10- مشارکت در انجام مطالعات مربوط به شرایط کار ( تعیین میزان و دامنه ساعات کارشغلی ، میزان مطلوب سالهای خدمت و طرحهای تشویق خروج از خدمت و … )
      11- مطالعه قوانین و مقررات و شناسایی محدودیت ها و مشکلات مربوطه و تنظیم پیش نویس اصلاحی جهت ارسال به مراجع ذیربط قانونی در حیطه وظایفه محوله شغلی .
      12- پاسخگویی درمورد استعلامات واصله و ابهامات ذینفعان در زمینه قوانین و مقررات ، بخشنامه های صادره و طرحهای محوله و تهیه دستورالعمل های اجرایی مورد لزوم .
      13- ارائه گزارشات ادواری از نتایج و دستاوردهای عملکرد در رابطه با وظایف شغلی محوله ( گزارشات تحلیلی و آماری )
      14- همکاری در برنامه ریزی واجرای سمینارها و کارگاههای آموزشی مرتبط با وظایف شغلی .
      15- فعالیت و تلاش مستمر در جهت بهینه سازی امور و استقرار روش ها و فرایند های مطلوب انجام کار در حوز فعالیت محوله.
      16- شرکت در جلسات کارشناسی و استفاده از پیشنهادات گروه های صاحبنظر و متخصصین درزمینه اجرای امور محوله.
      17- مشارکت در تهیه و تنظیم برنامه عملیاتی زمان بندی شده و گزارشات ادواری عملکرد واحد مربوطه.

      د ) حوزه نگهداشت منابع انسانی :
      1- تعیین اولویت های پژوهشی و مطالعاتی در زمینه مدیریت نگهداشت منابع انسانی و جهت دهی به مطالعات مذکور.
      2- نظارت و هدایت اجرای طرحها و پروژه های محوله مرتبط با وظایف شغلی ( موضوع مدیریت نگهداشت منابع انسانی ) .
      3- تشکیل جلسات گروهی حل مسئله با شرکت افراد صاحبنظر و جمع بندی موارد جهت حل مشکلات نگهداشت منابع انسانی .
      4- تهیه و تدوین دستورالعمل وآئین نامه های اجرایی جهت بهبود نظام های مدیریت نگهداشت منابع انسانی بخش .
      5- نظارت بر نحوه رسیدگی به شکایات واصله کارکنان موسسات و واحدهای تابعه سازمان متبوع با موضوع مدیریت امور کارکنان .
      6- هدایت امور و همکاری در بررسی و مطالعه قوانین و مقررات ، لوایح و پیش نویس های واصله و تنظیم پیشنهادات اصلاحی .
      7- رسیدگی به امور محوله در مورد سرپرستی واحد کنترل سازمانی کارکنان ( حضور و غیاب ، مرخصی ، معذوریت ها و امور انضباطی و تخلفات اداری )
      8- تهیه و تائید صدور احکام مربوط به حقوق و مزایای کارکنان اعم از ( ثابت – قراردادی ).
      9- ارائه پیشنهادات اصلاحی در مورد ارتقاء وضعیت حقوق و مزایا و فوق العاده های کارکنان بخش حسب شرایط .
      10- تنظیم مزایای متعلقه شغلی براساس نتایج ارزشیابی عملکرد کارکنان .
      11- هماهنگی با مدیریت مالی و بودجه در جهت برآورد و تامین اعتبارات مورد لزوم جهت ارتقاء مزایای کارکنان .
      12- تهیه و تنظیم ابلاغ های مقامات و کارکنان در سازمان متبوع و نظارت بر صدور معرفینامه های اشتغال بکار .

      ه) حوزه توسعه منابع انسانی :
      1- تعیین اولویت های پژوهشی و مطالعاتی در زمینه توسعه منابع انسانی و جهت دهی به مطالعات مذکور .
      2- نظارت و هدایت اجرای طرحها و پروژه های محوله مرتبط با وظایف شغلی (موضوع مدیریت توسعه منابع انسانی )
      3- تشکیل جلسات گروهی حل مسئله با شرکت افراد صاحبنظر و جمع بندی موارد جهت تعیین اولویت های وحل مشکلات توسعه منابع انسانی واحدهای تابعه .
      4- تهیه و تدوین دستورالعمل وآئین نامه های اجرائی جهت بهبود نظام مدیریت توسعه منابع بخش.
      5- برنامه ریزی و اقدام درزمینه بهسازی نظام توسعه عملکرد کارکنان متناسب با شرایط خاص بخش.
      6- سازماندهی و تنظیم برنامه های آموزشی ( عمومی ، بدو و حین خدمت ، اختصاصی توانمند ساز و کارآموزی شغلی )
      7- اقدام و هماهنگی بمنظور ایجاد امکان برقراری دوره های آموزشی و اعزام کارکنان ستاد وصف به دوره های مذکور .
      8- تنظیم موافقتنامه بین واحدهای تابعه و نظارت بر فرایند آموزش کارکنان .
      9- هدایت فرایند و امور مرتبط با ارزشیابی عملکرد کارکنان در سازمان متبوع
      10- اجرای برنامه اعمال امتیازات شغلی و اعطای مزایای متعلقه براساس نتایج فرایند ارزشیابی عملکرد کارکنان .
      11- تشکیل کمیته های قانونی و جمع بندی تصمیمات متخذه (‌کمیته های ترفیع ، ارتقاء وانتصابات ، طرح تبیین ……. ).

       

      تعداد بازدید :187
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
  • پیوند ها
    سیستم جامع مدیریت منابع انسانی ،پشتیبانی و رفاه
    معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی
    دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان رضوی
    سازمان شهرداری مشهد مقدس
  • آمار بازدید
    مجموع بازدیدها : 1,024,005
    تعداد بازدید امروز : 116
    تعداد بازدید دیروز : 251
    آخرین به روزرسانی : 1398/07/15 14:24
  • تماس با ما
    تلفن :31292262-32250309
    فاکس :32229481
    رایانامه :Emp@mashhad.ir
    آدرس :

    میدان شهداء -ساختمان مرکزی شهرداری - طبقه مثبت 1 - اتاق 114

  • کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری مشهد می باشد.
    تامین و به روزرسانی محتوا: اداره کل منابع انسانی شهرداری مشهد
    طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد